Українська мова
Українська мова за новою програмою. 11 клас.
- Автор: Н.Коржова, Н.Корнієвська
- Видавництво: "Бібліоткеа Шкільного світу"
- Рік видання: 2011
- Сторінок: 128
- Формат файлу: pdf
Комунікативна розминка.
Поняття «мова» та «народ» тісно пов’язані між собою: один народ - це ті, хто розмовляє однією мовою. Спільність мови, культури й самосвідомості є суттєвими ознаками нації. Чи згодні ви із цією думкою? Як ставляться сучасні українці до рідної мови? Чи шанується українська мова в нашій державі? Обговоріть цю проблему в класі.
Прочитайте текст. Проаналізуйте думки відомого українського мовознавця Михайла Кочергана щодо ролі мови в житті народу. Висловіть і обґрунтуйте свої міркування.
Користуючись «Великим тлумачним словником української мови», з’ясуйте лексичне значення виділених слів, запишіть їх фонетичною транскрипцією.
У питанні співвідношення мови й етносу в науці немає одностайної думки. Одні вчені без спільної мови не мислять собі народу взагалі, інші заперечують обов’язковість єдиної мови як необхідну основу виникнення етнічної спільності. Аргументом для других є мовні ситуації Швейцарії, де одна швейцарська нація користується чотирма мовами; Канади, у якій канадська нація використовує дві мови. Розглядаючи це дискусійне питання, потрібно враховувати всі чинники, що впливають на формування етносу - мову; культуру, спільність історії, території, наявність державності, самосвідомості. Найголовнішим чинником є самосвідомість: людина усвідомлює, що вона належить до певного етносу, і всі члени цього етносу усвідомлюють, що вони становлять етнічну спільність, відмінну від інших етнічних спільнот. Для усвідомлення окремішності народу найголовнішу роль відіграє мова...
Жодна держава світу не сформувалася як безнаціональна. Єдине консолідоване суспільство може витворитися лише на грунті спільної духовності, спільної мови, позаяк саме мова є тим феноменом, який визначає самототожність нації.