Українська література
Українська література. Підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти.
- Автор: О.В.Слоньовська, Н.В.Мафтин, Н.М.Вівчарик
- Видавництво: "Літера ЛТД"
- Рік видання: 2022
- Сторінок: 287
- Формат файлу: pdf
Дорогі дев'ятикласники і дев'ятикласниці!
Вивчення української літератури в дев'ятому класі має свої особливості. Ми сподіваємося, що ви читатимете всі запропоновані чинною шкільною програмою твори в повному обсязі, а не у скороченому варіанті, щоб відчувати всю красу літературного тексту. Нагадуємо, що більшість класичних художніх текстів, які пропонує програма для 9 класу, є у вашій шкільній, міській чи сільській бібліотеках, а також в Інтернеті.
Процес читання подібний до процесу спілкування: це своєрідний діалог між вами й автором. Ви краще зрозумієте навчальний матеріал за допомогою рубрики «Діалог із текстом».
Осягнути зв'язок між літературними творами допоможе рубрика «Діалоги текстів». Крім того, вона спонукатиме пригадати вивчене з інших предметів, зокрема історії, зарубіжної літератури.
Також у нашій навчальній книзі для вашої роботи запропоновано таблиці. Уважно заповнюючи їх, ви зможете систематизувати свої знання, глибше засвоїти навчальний матеріал.
Рубрика «Мистецькі діалоги» вчитиме розуміти інші види мистецтва. Ви уважно, крок за кроком, «читатимете» картини, порівнюватимете їх із вивченими літературними творами, збагнете, що між ними спільного і як вони впливають на людину.
Ми усвідомлюємо, що ви виросли й змужніли, а тому здатні осилити значно складніші завдання, ніж рік чи два тому. Зросла ваша самостійність, творча активність, уміння зіставляти, порівнювати, аналізувати й робити висновки, тому вважаємо за потрібне знайомити вас із найцікавішими уривками зі статей відомих українських літературознавців і літературознавиць як минулого, так і теперішнього часів (рубрика «Діалог із науковцем»): Івана Франка, Миколи Зерова, Сергія Єфремова, Івана Дзюби, Юрія Барабаша, Євгена Сверстюка, Людмили Тарнашинської та багатьох інших. Читайте їх уважно й робіть самостійні висновки.
Водночас подаватимемо різні, навіть протилежні думки літературознавців про окремий художній твір, його проблематику чи оцінку героїв. Ви отримаєте нагоду зрозуміти, що література й мистецтво не терплять шаблонних висновків, а літературознавча й емоційно-ціннісні змістові лінії здатні не лише перетинатися, а й виявлятися мимобіжними й абсолютно автономними. Навіть негативний персонаж, якого письменникові вдалося створити високохудожнім, - така сама літературна цінність, як і взірцевий образ-характер чи образ-тип.
«Літературознавчий словничок» допоможе пригадати визначення понять і категорій з теорії літератури. Водночас він доповнений визначеннями нових понять, літературознавчих категорій і художніх засобів, без яких не обійтися, аналізуючи тексти «Енеїди» Івана Котляревського, «Гайдамаків» Тараса Шевченка, «Чорної ради» Пантелеймона Куліша.
Безперечно, далеко не все з навчального матеріалу даватиметься легко й просто. Шкільна програма час від часу пропонує складні теми, для належного розуміння яких доведеться працювати і гуртом, у парах чи індивідуально на уроці, і самостійно вдома або в бібліотеці з додатковою літературою або в Інтернеті, але ваші зусилля завжди окупляться сторицею. Тож до праці, юне товариство! Попереду важливі відкриття, радість неповторних вражень, натхненна праця і щедрі здобутки.