Мистецтво (частина 2)

Оцінити підручник:
5,0 1
Мистецтво 6 клас Масол 2023 (2 частина, спец. H 54.1 - H 54.2)

Мистецтво. Підручник інтегрованого курсу для осіб з особливими освітніми потребами (H 54.1 - 54.2). 6 клас (у 2-х частинах). Частина 2.

  • Автор: Л.М.Масол
  • Видавництво: "Освіта"
  • Рік видання: 2023
  • Сторінок: 192
  • Формат файлу: pdf

Камерно-інструментальні жанри: прелюдія, токата

 

У давнину люди в певний момент відчули й усвідомили, що деякі мелодії настільки виразні, що зрозумілі й без слів. Граючи на музичних інструментах, ми передаємо свої почуття та думки музичною мовою, відмінною від словесної.

У багатьох інструментальних творах є авторські назви, інколи епіграфи, які пояснюють зміст
музики або натякають на нього. Така музика називається програмною. Програма може бути узагальненою, мати лише заголовок, або розгорнутою детально. Вона викликає в слухачів конкретні асоціації.

Існує два типи програмності: картинна і сюжетна. Образи першого типу «малюють» в уяві часто картини природи, портрети. Другого — пов'язані з подіями в літературних творах.

У програмній музиці є чимало творів, присвячених світу живої природи — флори й фауни. Чарівні голоси птахів не могли не привернути увагу композиторів. Захоплюючись співом жайворонка, віртуозними трелями соловейка, ритмами дятла, інтонаціями зозулі, люди наділяли їх чарівними якостями.

Французькі композитори-клавесиністи Л. Дакен, Ж.-Ф. Рамо втілювали пташині образи в програмних п'єсах-мініатюрах. Італієць О. Респігі на мотиви композиторів минулого створив оркестрові композиції. Імітуючи голоси птахів, він використав духові інструменти, а також жанри прелюдії і токати.

Прелюдія (або прелюд) і токата — камерно-інструментальні жанри, які виникли в клавірній і органній музиці та застосовувались зазвичай як вступні імпровізаційні частини до великих творів. Наприклад, найвідоміша токата й фуга ре мінор для органа Й. С. Баха, яка перекладена для різноманітних складів виконавців.

Самостійним жанром прелюдія стала у творчості Ф. Шопена. Він поєднував непрограмні прелюдії в цикли з 24 творів. А в циклі прелюдій К. Дебюссі кожна п'єса мала програмну назву. Збірки прелюдій, переважно ліричних, написав Василь Барвінський.

Красу пташиної музики чудово передає дзвінкий тембр клавесина — клавішного інструмента, попередника фортепіано. Для нього складали програмні п'єси з прийомами звуконаслідування. Прозорий, металевий тембр клавесина імітував щебетання птахів у мелодіях із численними прикрасами. Клавесин мав дві клавіатури на відміну від невеличкого спінета.

В українській музиці існують твори, присвячені пташиній фауні, наприклад програмні п'єси-мініатюри.

pick_mystetstvo2_6_masol.pdf
6 MB
2

Схожі матеріали