Вступ до історії України

Вступ до історії України та громадянської освіти. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти.
- Автор: О.В.Гісем, О.О.Мартинюк
- Видавництво: "Ранок"
- Рік видання: 2022
- Сторінок: 154
- Формат файлу: pdf
Шановні п'ятикласники та п'ятикласниці!
Перед вами підручник з історії України та громадянської освіти. Це новий для вас навчальний предмет. Він об’єднує два важливі для розуміння життя людей, суспільства навчальні курси. Один — історія — вивчає життя людини й суспільства в минулому, інший — громадянська освіта — розкриває сфери сучасного суспільства та місце людини в ньому. Загальне уявлення про це ви отримали на уроках у початковій школі.
Людина є частиною суспільства. Відповідно, ко-жен/кожна з вас має власні досвід і бачення навколишнього світу. Вас оточують люди, ви живете в родині, навчаєтесь у школі, відвідуєте гуртки за інтересами. Ви є жителями міста або села, живете в державі Україна, яка, у свою чергу, є однією з майже 200 держав світу.
Живучи в суспільстві, ви щодня контактуєте з іншими людьми, навіть із тими, із ким особисто не знайомі. Пригадайте, із ким сьогодні ви спілкувалися, і ви зрозумієте, як у світі все взаємопов’язано, а ви є частиною одного великого цілого. Щоб краще уявити цю систему, представимо її у вигляді схеми.
Пропонуємо за допомогою підручника зануритися в новий предмет, і навколишній світ стане для вас ще зрозумілішим. Щоб книга була добрим помічником, треба спочатку ознайомитися з її дороговказами — тими елементами, що підкажуть, як у ній орієнтуватися.
Підручник має шість розділів, які, у свою чергу, поділені на параграфи. Текст параграфів необхідно читати, звертаючи увагу на виділені слова. Пояснення цих слів вміщено на полях сторінок або в словнику. Визначити, що саме необхідно прочитати до уроку, допоможе вчитель/вчителька.
Кожен новий параграф починається з повідомлення, про що ви з нього дізнаєтеся (Опрацювавши цей параграф, ви дізнаєтесь). Подані на початку параграфа запитання допоможуть пригадати раніше вивчений матеріал та підготуватися до засвоєння нового (Пригадайте).
Матеріал параграфа розподілений на пункти. Кожен пункт є окремою закінченою думкою, яка розкриває складові змісту параграфа. Щоб краще усвідомити цю думку, на початку кожного пункту вміщено ключове проблемне запитання або завдання.
Важливе значення для засвоєння матеріалу мають історичні джерела, думки провідних вчених, додаткова інформація, ілюстрації, схеми й таблиці. Працюючи з параграфом, необхідно прочитати вміщені до нього документи та відповісти на запитання. Розглядаючи ілюстрації, звертайте увагу на підписи, що пояснюють зміст зображеного. Деякі з них супроводжуються запитаннями, що акцентують увагу на інформації, яку слід отримати з ілюстрації. Тобто кожна ілюстрація також є і частиною навчальної інформації. Схеми й таблиці розкривають зв’язки між складовими історичних або суспільних явищ, пояснюють їхні особливості тощо.
Параграфи завершуються висновками, що допоможуть визначити розглянуті в них провідні ідеї. Висновки подані у вигляді тверджень, які доцільно обговорити (Чи погоджуєтесь ви з тим, що...).
Перевірити свої знання вам дозволять запитання і завдання, наведені після кожного параграфа. На цьому етапі важливими є ваші вміння колективної роботи.
Опрацювання кожного розділу завершується практичним заняттям (написання есе, створення презентації, проекту тощо), узагальненням і проведенням тематичного контролю. Учитель/учителька допоможе вам організувати роботу на цих уроках.