Біологія
Біологія (профільний рівень). Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
- Автор: С.В.Межжерін, Я.О.Межжеріна, Т.В.Коршевнюк
- Видавництво: "Планета книжок"
- Рік видання: 2010
- Сторінок: 336
- Формат файлу: pdf
Шановні старшокласники!
У десятому класі ви починаєте вивчати нові біологічні дисципліни, які дозволять не тільки поглибити, систематизувати та узагальнити вже набуті знання про найпростіших, гриби, рослини, тварин, організм людини, а й відкрити нові, ще невідомі вам, факти про живих істот, їх молекулярний склад та клітинну будову, зрозуміти, як вони дихають і живляться, ростуть і розмножуються, відчувають і рухаються.
Ви дізнаєтеся, що життя можна розглядати як неймовірно складний і надзвичайно злагоджений «оркестр» хімічних реакцій, зрозумієте, як з’їдений вами пиріжок перетворюється на тепло тіла, і усвідомите механізм одного з найдивовижніших процесів у природі — перетворення неорганічних речовин на органічні в рослинах за допомогою сонячного світла. Здивуєтеся, коли на уроках біології — науки про життя — вивчатимете, на перший погляд, зовсім неживі об’єкти — віруси.
Ви — одне з найперших поколінь школярів, кому стане відома будова пріонів, загадка яких в останні роки бентежила розуми вчених усього світу. Ознайомитеся з дивовижною речовиною, завдяки вигадливій будові якої можливе відтворення живих організмів, — із ДНК. Довідаєтеся, з чого і як побудована основа живого — білки, зможете дослідити клітину як структурну і функціональну одиницю живого, саморегулюючу та са-мовідтворюючу систему. Шлях, яким ви пройдете цього року, науковці долали століттями.
Для зручності матеріал підручника розподілено на розділи, теми та параграфи. Зверніть увагу на запитання, які подано у тексті кожного параграфа і виділено курсивом, їх мета — перевести базові знання із «пасиву» в «актив», встановити причинно-наслідкові зв’язки, зробити набуті знання міцним фундаментом для побудови складних теоретичних узагальнень.
На початку кожного параграфа подано терміни та поняття, що допоможуть вам зорієнтуватись у новому матеріалі, підкажуть, на що необхідно звернути увагу.
Інформація, виділена іншим шрифтом, відмінним від основного, сподіваємося, буде для вас цікавою. Усі слова, виділені або надруковані на кольоровому фоні, потребують особливої уваги.
Ілюстрації та схеми потрібні для того, щоб ви «включили » своє образне мислення та уявили щойно прочитане.
Повторити вивчене і з’ясувати, як засвоєно новий матеріал, вам допоможе рубрика «Перевірте себе», подана наприкінці параграфів.
Запитання рубрики «Як ви вважаєте?» — найскладніші — це спрямування до наукового пошуку. Якщо зможете оригінально, цікаво й обґрунтовано відповісти на них, то ви не просто завчили матеріал, але й зрозуміли суть проблеми. А якщо зможете відповісти на всі запитання цієї рубрики — виходить, не помилилися, обравши біологію профільним предметом.
Випробувати свої сили у прикладній та експериментальній біології, застосувати накопичені знання, розвивати інтуїцію дослідника ви зможете, виконуючи лабораторні та практичні роботи.
Завдання для підготовки та контролю знань, а також запитання колоквіуму, розміщені в кінці кожного розділу, допоможуть з’ясувати обсяг та рівень засвоєння вами навчального матеріалу.
Зробити спробу стати справжніми науковцями допоможуть вам семінарські заняття. Сперечатися, дискутувати, шукати істину — все це ви будите робити, готуючись до них. Саме над цими питаннями точаться найгостріші суперечки в науковому світі сьогодні. Запропоновані теми семінарів — все ще не є догмами науки. Тож, можливо, саме ви відшукаєте істину і зможете дати пояснення неймовірним речам.
Але пам’ятайте, що підручник — це лише своєрідний дороговказ у світі знань. Наука, яку ви вивчаєте, надто складна, а факти, закони, гіпотези і теорії — надто чисельні, щоб поміститися на його сторінках. Тому будьте готові скористатися енциклопедіями, довідниками, ресурсами Інтернет-джерел, які дозволять вам розширити межі відомого, поповнити скарбницю ваших знань, знайти відповіді на найрізноманітніші та найскладніші запитання.